Nasiona kakaowca – jakie korzyści wynikają z włączenia ich do diety?

Nasiona kakaowca - jakie korzyści wynikają z włączenia ich do diety?

Kakao to jeden z najbardziej lubianych napojów przez dzieci. Warto wiedzieć, z czego powstaje i jaką ma wartość odżywczą. Do jego produkcji wykorzystuje się nasiona kakaowca. Stosunkowo duże, zielonkawe owoce, które nazywa się orzechami kakaowca, zawierają wiele takich nasion. Wydobywane z soczystego owocowego miąższu nasiona również często określane są jako orzechy, a to za sprawą ich wyglądu. Przypominają bowiem nieco wyłuskane migdały albo orzechy laskowe.

Nasiona kakaowca to najbardziej surowa postać tego, co w przyszłości przerobione zostanie na kakao. Roślina pochodzi z Ameryki Południowej oraz Środkowej i początkowo uprawiana była tylko tam. Obecnie spotkać można ją również w okołorównikowych rejonach Afryki i Azji. Jest to niewysokie drzewo, które ze względu na produkcję kakao ma duże znaczenie użytkowe. Co ciekawe, jego kwiaty oraz owoce rosną bezpośrednio na stwardniałym pniu albo starszych gałęziach. Warto wiedzieć, że napój z ziaren kakaowca znany był rdzennym mieszkańcom Ameryki Południowej na długo przed odkryciem Ameryki przez Kolumba.

Dlaczego nasiona kakaowca są takie cenne?

Chodzi przede wszystkim o ich skład. Najcenniejsze są surowe ziarna kakaowca, niepoddane obróbce termicznej i chemicznej. Przetworzone, niestety tracą wiele ze swoich wartości odżywczych. Surowe nasiona kakaowca zawierają niezwykle dużo antyoksydantów. Przyjmuje się, że na 100 gram ziaren może być aż 10 gram przeciwutleniaczy. Są to polifenole, które mają gorzkawy smak i z tego względu w procesie obróbki usuwa się je z kakao.

Surowe nasiona kakaowca, oprócz przeciwutleniaczy, są też źródłem witaminy C oraz witamin z grupy B, a także miedzi, chromu, żelaza, magnezu, manganu, potasu, cynku i selenu.

Wpływ ziaren na organizm?

Jeśli chcemy wspomnieć o dobroczynnym wpływie ziaren na organizm, to już na wstępie należy zaznaczyć, że lista jest długa. Z tego względu ograniczę do najważniejszych moim zdaniem korzyści, jakie niesie ze sobą włączenie ziaren do diety.

Nasiona kakaowca są naturalnym środkiem antydepresyjnym, a to za sprawą dużej zawartości tryptofanu, aminokwasu, który ma zdolność uwalniania serotoniny, określanej często jako hormon szczęścia. Z pewnością nieraz zauważyliście, jak poprawia się nam nastrój po wypiciu kakao. Podobnie jest po zjedzeniu surowych ziaren kakaowca.

Orzechy zawierają również fenyloalaninę, którą uważa się za naturalny afrodyzjak. Ten aminokwas również ma zdolność łagodzenia stresu i kojenia skołatanych nerwów. Nasiona kakaowca są też jedynym roślinnym źródłem anandamidu, który poprawia nasze samopoczucie. W warunkach fizjologicznych związek produkowany jest naturalnie przez organizm po wysiłku fizycznym. Kolejna korzyść to zawartość kwasu oleinowego, który podobnie jak olej lniany, czy oliwa z oliwek podnoszą stężenie dobrego cholesterolu w we krwi.

Jak wybierać ziarna kakaowca?

Jeśli chcesz kupić ziarna tej niezwykłej rośliny, szukaj ich w sklepach ze zdrową żywnością (zarówno tych tradycyjnych, jak i internetowych). Zwracaj uwagę na oznaczenia. Najlepiej wybierać ziarna, które posiadają symbol „RAW”, co oznacza, że nie zostały poddane przegrzewaniu i nie utraciły wiele ze swych cennych właściwości.

Czy warto zatem pić kakao? Zdecydowanie tak. Ono również zawiera wiele cennych składników, choć nie tak dużo, jak same ziarna. Ponadto w cudowny sposób poprawia nastrój. Braki składników odżywczych warto uzupełniać, włączając do diety nasiona kakaowca. Zwłaszcza ze względu na bogactwo antyoksydantów. Wystarczy zaledwie garść orzechów dziennie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge