Zasady prawidłowego odżywiania

Zasady prawidłowego odżywienia to jeden z elementów, który składaj się na dobrą formę organizmu. Do najważniejszych składowych należy jednak nie tylko właściwie dobrana dieta. O czym musimy pamiętać, jeśli chcemy mieć sporo energii i sił oraz pozbyć się zbędnych kilogramów? Co i jak musi pojawić się w jadłospisie? Jeśli chcecie wiedzieć, zachęcamy do lektury.

Zasady prawidłowego odżywiania – co wpływa na dobrą formę organizmu?

Zanim przejdziemy do aspektu, jakim są zasady prawidłowego odżywiania, warto powiedzieć choć kilka słów o wszystkich pozostałych kwestiach, które mają wpływ na dobrą kondycję zdrowotną. Sama dieta to bowiem nie wszystko.

We wszystkich piramidach żywieniowych bazą, na której układa się wszystkie elementy diety, jest bowiem aktywność fizyczna. Nie muszą być to działania wyczynowe. Należy jednak stawiać na regularny ruch – spacery, sporty zespołowe, jogging lub jazdę na rowerze.

Bycie aktywnym poprawia kondycję, zwiększa elastyczność mięśni i stawów, a także wpływa na lepsze dotlenienie całego organizmu, w tym również mózgu. W efekcie jesteśmy pełni energii, mamy siłę do działania, a nasz umysł działa na pełnych obrotach.

Oprócz aktywności trzeba pamiętać o odpowiedniej ilości snu. Naukowcy twierdzą, że dorosły człowiek powinien spać około 7-8 godzin. Jeśli regularnie śpimy zbyt krótko, wówczas organizm jest zmęczony, jesteśmy ospali i mało kreatywni. Dodatkowo niedosypianie może doprowadzić do spowolnienia metabolizmu. Informacje na ten temat opublikowała grupa naukowców w lutowym numerze The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

Zasady prawidłowego odżywiania – co i jak jeść, żeby być zdrowym?

Właściwe odżywianie jest równie istotne jak powyżej opisane nawyki, które warto w sobie wyrobić. Pisząc o diecie, nie mamy jednak na myśli głodówek ani typowych diet odchudzających.

Odpowiednio zbalansowana dieta powinna bowiem dostarczać wszystkich potrzebnych do funkcjonowania organizmu składników odżywczych, uwzględniając wiek, płeć oraz codzienny tryb życia każdej osoby. Na tej podstawie tworzy się jadłospisy w pełni odpowiadające zapotrzebowaniu oraz wspierające zdrowe i bezpieczne odchudzanie.

Skład posiłków można zaplanować samodzielnie lub zwrócić się o pomoc do dietetyka. Warto jednak oprócz samego składu posiłków uwzględnić ogólne zasady prawidłowego odżywiania, które mogą pomóc w zmianie dotychczasowego trybu życia.

Regularność to podstawa

Podstawą dla odpowiedniego żywienia jest regularności. Powinno się jeść 4-5 niewielkich posiłków, stosując zasady prawidłowego odżywiania, że najważniejszym z nich jest śniadanie – dostarczające energię do całodziennego działania i pracy.

Jeśli chcemy zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę, trzeba zapomnieć o podjadaniu między posiłkami, które hamuje metabolizm, wpływa negatywnie na ogólną formę organizmu oraz sprzyja powstawaniu niepożądanych fałdek tłuszczu.

Natura kluczem do zdrowia

Zasady prawidłowego odżywiania mówią, że zdrowa dieta opiera się na produktach naturalnych oraz stroni od żywności wysoko przetworzonej. Unikajmy artykułów w proszku lub z długą listą chemicznych dodatków, fast foodów oraz słodyczy. Warto zastąpić je żywnością ekologiczną lub naturalną, pochodzących ze sprawdzonych źródeł.

Budowanie posiłków powinno opierać się na zaleceniach piramidy żywieniowej, publikowanej przez polski Instytut Żywności i Żywienia.

Piramida żywieniowa – co powinniśmy jeść?

Wspomniana wcześniej piramida to praktyczne wskazówki, na czym powinniśmy oprzeć nasz jadłospis. Jej podstawę stanowią oczywiście warzywa i owoce, na kolejnych stopniach znalazły się produkty zbożowe, nabiał, mięso oraz tłuszcze.

W piramidzie nie zostały uwzględnione cukry proste, o których opowiemy poniżej, oraz alkohol, którego należy generalnie unikać. Jako podstawowy napój zaleca się wodę, napary ziołowe oraz zieloną i czerwoną herbatę.

Rezygnacja z cukrów prostych

Cukry proste nie znajdują się w piramidzie żywieniowej, a specjaliści zalecają maksymalne ograniczenie spożycia cukru rafinowanego. Unikajmy słodzonych napojów, słodyczy oraz białego pieczywa.

Warto także pamiętać o tym, żeby zmniejszyć ilość wypijanych każdego dnia soków owocowych. Choć znajdują się one w piramidzie jako jeden z kluczowych elementów, to jednak w ich składzie jest dużo cukrów. Dlatego też powinno się pić lub jeść maksymalnie dwie porcje owoców dziennie, zamieniając je jak najczęściej na przekąski i napoje warzywne.

Zbyt duża ilość cukru w diecie może prowadzić do pojawienia się wielu stanów chorobowych, między innymi otyłości, problemów ze wzrokiem i układem krążenia, poziomem glukozy we krwi, a także szeregu chorób metabolicznych.

Filozofia życia zamiast diety

Jeśli przeanalizujemy wyżej omówione wskazania, stwierdzimy, że zasady prawidłowego odżywiania nie opierają się na krótkotrwałych, drastycznych działaniach, a raczej stawiają na edukację, budowanie świadomości oraz pozytywnych nawyków żywieniowych.

Dieta musi zatem stać się elementem filozofii życia oraz kompleksowego dążenia do bycia fit.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge